پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی با درک عمیق از مشکلاتی که بر اثر بی سوادی مردم در جامعه بروز و ظهور می یابد، طی فرمانی موضوع تشکیل بسیج سوادآموزی را صادر نمودند. در هفتم دی ماه سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی سوادان کشور تشکیل شد. حضرت امام(ره) به منظور تقویت برنامه های سوادآموزی نماینده ای از طرف خود در این سازمان منصوب نمود
در سال 1363 دولت با هدف تقویت و توسعه برنامه های مبارزه با بی سوادی در کشور، اساسنامه سازمان را به تصویب مجلس رساند که در آن وظیفه اصلی نهضت، آموزش بزرگ سالان در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب با استفاده از ابزارهای هنری و تشویق و ترغیب بی سوادان و کم سوادان در یادگیری بیشتر جمعیت بی سواد کشور تعیین شد.
دستاوردها
سوادآموزی در ایران در طی یکصد سال گذشته که آموزش و پرورش جدید آغاز گردیده دستخوش تحولاتی متعدد گردیده است. زمانی سوادآموزی با روش سنتی مکتبخانهای در مدارس جدید پی گرفته میشد، دشواریها و تنگناهای سوادآموزی مکتبخانهای نیاز به تحول در روش سوادآموزی را ایجاد میکرد. در میان آنهائی که در پایهگذاری روش تازهای در سوادآموزی ایجاد کردند نام جبار باغچهبان بیش از سایرین جلب توجه میکند. یکی از دلایل تمایل به ابداع روش، وقوع تغییر اساسی در فناوری بهطور عام، فناوری اطلاعاتی بهطور خاص ایجاد تنوع در روشهای یادگیری و یاددهی است. این جریان اساساً میل به نوآوری در کلیهٔ امور مربوط به علوم انسانی است، بالطبع این امر به تعلیم و تربیت در کشور ما نیز تأثیرگذار شد. روش کلی جدید روش و تکنیکها را در روش سوادآموزی کشور که روش ترکیبی بوده است مورد بازنگری قرار ذاذه است. ارائه کنندهٔ این روش معتقد است این روش همانند روشهای قبلی قابل نقادی علمی است و...
روشهای سوادآموزی در زبان فارسی در پایهٔ اول ابتدائی | raveshe-savadamozi.pdf | 603 KB | application/pdf |