تفاوتهای سوادآموزی سنتی و تابعی

 معلم درسوادآموزی سنتی

1  -از آموزشیارانی استفاده می شود که اغلبشان اطلاعاتی محدود درباره مسائل و مشکلات بزرگسالان ، حقایق شغلی و حرفه ای آنان و نوع و نحوه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی دارند.

2- معلم در نقش کسی ظاهر می شود که می خواهد دانش ومعلومات خود را به شاگردان منتقل کند.  ازاین رو نمی توانند با بزرگسالان بی سواد ارتباطی نزدیک ومؤثر  برقرار سازند.

3  - معلم در نقش راهنمای گروه عمل می نماید وبزرگسالان را در حل مسائل و مشکلاتشان یاری می دهد.

5- از کسانی به عنوان آموزشیار استفاده می شود که خود در فعالیتهای تولیدی،اقتصادی واجتماعی شرکت دارند ..

6- از متخصصان دیگر سازمانها ویا از افراد مطلع در زمینه ای خاص به عنوان آموزشیار استفاده می شود .

ادامه مطلب ...

بررسی وضع سواد به تفکیک مناطق شهری و روستایی

بیش از ۶۱ درصد بی سوادان سال ۱۳۶۵، یعنی حدود ۹ میلیون نفر، در مناطق روستایی سکونت داشته‌اند. ۳۹ درصد باقیمانده در مناطق شهری می‌زیسته‌اند که بالغ بر ۰۰۰/۷۷۸/۵ نفر بوده‌است. که این نابرابری زمانی قابل توجه تر است که بدانیم درصد جمعیت شهرنشین کشور در سال ۱۳۶۵ برابر ۳/۵۴ درصد بوده‌است.

 بررسی وضع سواد بر حسب استان در سال ۱۳۶۵

استان تهران با ۲/۷۸ درصد دارای بالاترین نرخ باسوادی و استان سیستان و بلوچستان با ۹/۳۵ درصد از کمترین میزان باسوادی در کشور برخوردار بوده‌است.

همچنین استان‌های آذربایجان غربی وشرقی، هرمزگان و کردستان (احتمالا به دلیل دوزبانه بودن منطقه و مشکلات موجود در تدریس زبان فارسی به نوآموزان با گویش‌های محلی) در آخرین مراتب نرخ باسوادی قرار گرفته‌اند. 

ادامه مطلب ...

اهمیت سواد آموزی در سن کم

تحقیقات مکرراً نشان داده‌اند که دسترسی به کتاب و داشتن فرصت خواندن هر یک، مساله مهمی در پیش بینی مهارت‌های سواد آموزی آینده است. کتاب خواندن برای نوزادتان او را در معرض شنیدن حروف الفبا و صدای کلمات قرار داده و به او می‌فهماند که حروف چاپی تبدیل به کلمات گفتاری می‌شوند. صحبت کردن با کودکتان درباره یک داستان، درک و دایره لغت او را افزایش می‌دهد. در مقابل، قرار نگرفتن در معرض زبان و خواندن و نوشتن می‌تواند به سرعت، کودکی ماند زادریان (Zadrian) و خواهرو برادرانش را با شکست مواجه کند. طبق گزارش موسسه شکاف سوادآموزی (America «s Early Childhood Literacy Gap) (گزارش سال ۲۰۰۹ جامپاستارت، سازمان ملی آموزش در سنین پایین، که در زمینه آماده شدن کودکان برای مدرسه در جوامع کم در آمد فعالیت می‌کند): کودکان بسیاری که بدون مهارت‌های قبلی خواندن، وارد کودکستان می‌شوند، هرگز نمی‌توانند عقب ماندگیشان را جبران کنند. دکتر لورا برک (Laura Berk) یکی از اعضای هیئت جامپاستارت و استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالت ایلینویس (Illinois) می‌گوید: «در کلاس دوم با توجه به مهارت‌های خواندن و نوشتن کودکان با صحت منطقی‌ای می‌توانیم پیش بینی کنیم که چه کسانی تحصیلاتشان را تا مقطع دانشگاهی ادامه خواهند داد.»
 

ادامه مطلب ...