سوادآموزی در افق آینده

با تصویب چارچوب وکلیات مرحله اول آموزش بزرگسالان در جلسه هشتصدو شصت ودومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 23/3/91 وابلاغ از سوی آن شورای ،مرحله اول آموزش بزرگسالان به منظور برنامه ریزی برای حدود 000/000/9 بی سواد مطلق استمرار پیدا کرد .ولیکن  برای حدود 26 در صد از فعالان جامعه تصویب و اجرای مرحله دوم آموزش بزرگسالان اجتناب ناپذیر به نظر می آید تا برای دوره پس از دهه سواد آموزی (بعد از سال 2015 ) برنامه آینده نگری برای قشر عظیمی از نیروهای مولد جامعه فراهم نماید .

مرحله اول آموزش بزرگسالان سه هدف عمده برای سازمان  ترسیم نموده است اول سواد آموزی و با سوادی کامل گروه سنی 49-10 سال دوم  تحکیم و تثبیت سواد سوم ارتقاء سطح سواد که سازمان برای هریک از اهداف فوق دوره های  زیر را برنامه ریزی ، طراحی و به مرحله اجرا گذاشت .

آسیب شناسی دوره های سواد آموزی و برنامه ریزی درسی حاکی از  طولانی بودن دورها ، عدم استقبال سواد آموزان از حضور طولانی مدت در دوره ها، تاکید بر آموزش مهارتهای خواندن و نوشتن ومحفوظات ذهنی فراگیران و عدم توجه به مهارتهای دانشی ، حرفه ای و اساسی زندگی است .

 ویژگی های سواد آموزی و آموزش بزرگسالان بعد از سال 2015.

1 – کوتاه بودن دوره های سواد آموزی

2 – تقدم آموزش حرفه بر سواد پایه

3 – تاکید براستفاده از فن آوری های ارتباطات و اطلاعات دربرنامه ریزی درسی و آموزش رسانه ای

4 – تاکید بر آموزش مهارتهای اساسی زندگی، ارتباط و تعامل .

5 - آموزش بر اساس علایق و نیازهای فراگیران

6 – آموزش های مبتکرانه و با تاکید برقوه تخیل و پرورش خلاقیت در فراگیران .

7 - تاکید برکیفیت آموزش

8 – ایجاد خود آگاهی در فراگیران

9 - ارائه آگاهی هائی در زمینه مبارزه با  ایدز ، مواد مخدر ، بیکاری ، جرایم سازمان یافته ومفاسد اجتماعی واقتصادی وآگاهی در زمینه تصادفات جاده ای و راهنمائی و رانندگی .

10- کسترش آموزش پایه در حد اول متوسطه(مرحله اول نظام 3-3-6)

11 – تاکید بر آموزش مادام العمر

تعریف جدید سوادآموزی از نظر یونسکو

سواد آموزی شامل پیوستاری از یادگیری است که افراد را قادر می سازد تا به اهداف خود دست یابند، دانش و استعداد خود را گسترش دهند و مشارکت کاملی در زندگی اجتماعی داشته باشند .

 هدف نهائی و مهم در افق آینده سواد آموزی  ایجاد تغییر کاربردی ،معنا دار و اساسی در تعریف سواد است به گونه ای که  فرد باسواد با مهارتهائی که آموخته است بتواند جامعه ای باسواد بسازد  که در آن افراد  مفاهیم مشارکت کردن را با هم می آموزند ،  در ایفای نقش زندگی مراقب همدیگرند ، همدیگررا به نقد سازنده می کشند  و نقادی آنها به دلیل دوست داشتن یکدیگر برای داشتن جامعه یادگیرنده ،  پایدار و پویا است .

  مقاله ای از ناصر پورمحمدیان با عنوان" سواد آموزی و افق آینده  " چاپ شده در نشریه  فرصت دوم  ویژه نامه  سی و یکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش شهرستانها ومناطق سراسر کشور – شهریور 93

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.