اهمیت سواد آموزی در سن کم

تحقیقات مکرراً نشان داده‌اند که دسترسی به کتاب و داشتن فرصت خواندن هر یک، مساله مهمی در پیش بینی مهارت‌های سواد آموزی آینده است. کتاب خواندن برای نوزادتان او را در معرض شنیدن حروف الفبا و صدای کلمات قرار داده و به او می‌فهماند که حروف چاپی تبدیل به کلمات گفتاری می‌شوند. صحبت کردن با کودکتان درباره یک داستان، درک و دایره لغت او را افزایش می‌دهد. در مقابل، قرار نگرفتن در معرض زبان و خواندن و نوشتن می‌تواند به سرعت، کودکی ماند زادریان (Zadrian) و خواهرو برادرانش را با شکست مواجه کند. طبق گزارش موسسه شکاف سوادآموزی (America «s Early Childhood Literacy Gap) (گزارش سال ۲۰۰۹ جامپاستارت، سازمان ملی آموزش در سنین پایین، که در زمینه آماده شدن کودکان برای مدرسه در جوامع کم در آمد فعالیت می‌کند): کودکان بسیاری که بدون مهارت‌های قبلی خواندن، وارد کودکستان می‌شوند، هرگز نمی‌توانند عقب ماندگیشان را جبران کنند. دکتر لورا برک (Laura Berk) یکی از اعضای هیئت جامپاستارت و استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالت ایلینویس (Illinois) می‌گوید: «در کلاس دوم با توجه به مهارت‌های خواندن و نوشتن کودکان با صحت منطقی‌ای می‌توانیم پیش بینی کنیم که چه کسانی تحصیلاتشان را تا مقطع دانشگاهی ادامه خواهند داد.»
 


گروهی از کار‌شناسان معتقدند: اگر کودکی تا کلاس سوم عقب ماندگی خود را جبران نکند، برای بستن این شکاف نیاز به مداخله جدی خواهد داشت.
آدام ری (Adam Ray) از موسسه پیرسون، شعبه غیرانتفاعی که به تامین بودجه جامپ استارت کمک می‌کند، می‌گوید: «ما به آموزش و عملکرد آن ایمان داریم. اما حقیقت این است که این کودکان هر قدر هم که مدرسه خوبی داشته باشند، عقب ماندگی خود را جبران نخواهند کرد.»
داشتن مشکل در خواندن همچنین احتمال ترک تحصیل و داشتن سابقه بزهکاری کودک را افزایش می‌دهد. ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و ایندیانا حتی هنگام برنامه ریزی برای ساختن زندان‌های آینده تعداد کودکان کلاس سومی که مهارت خواندن آن‌ها در سطح کلاسشان نیست را محاسبه می‌کنند. اما تمام خبر‌ها کاملاً بد نیستند. زیرا درک جامعه از نیاز فوری بچه‌های کم سن برای کمک در مهارت خواندن و نوشتن، رو به افزایش است و سازمان‌هایی مانند جامپ استارت برای کمک به آن‌ها مداخله می‌کنند.
گام‌هایی برای موفقیت
و اما آنچه که والدین می‌توانند برای هدایت کودکشان در مسیر خواندن انجام دهند؛ مطابق توصیه‌های دکتر تیموثی شاناهان (Timothy Shanahan)، رئیس هیئت سواد آموزی ملی در سنین پایین (National Early Literacy):
مفاهیم کلمات چاپ شده: وقتی برای کودکتان کتاب می‌خوانید، به او نشان می‌دهید که کلمات را می‌خوانید نه عکس‌ها را، از کجای صفحه شروع می‌کنید، به کدام سو می‌روید، طریقه درست گرفتن کتاب به چه صورتی است و اینکه صفحات کتاب را یکی یکی ورق می‌زنید.
دانش الفبا: اول به کودکتان کمک کنید که نام حروف را بیاموزد، سپس صدا هر یک از این حروف را به او بیاموزید.
دانش آوا‌شناسی: کودکان مدرسه آمادگی (۳ یا ۴ ساله) باید جدایی میان کلمات یک جمله را بشنوند و به خاطر بسپارند و صداهای تشکیل دهنده کلمات را بشنوند – مانند: صدای «گ» مثل گربه. کتاب‌های حاوی شعر و جملات هم قافیه این آگاهی را به او می‌دهند.
زبان شفاهی: با کودکتان درباره آنچه که می‌خوانید صحبت کنید، درباره شخصیت‌ها و خط داستان سوال‌های ساده‌ای از او بپرسید. می‌توانید با تکرار و بازگویی آنچه که به شما می‌گوید مهارت‌های زبانی او را افزایش دهید. «بله، این یک فیل است!» 

منبع: نی نی سایت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.